اهمیت طراحی ابزارها و نهادهای نوین مالی برای پروژههای بخش عمومی و خصوصی بر کسی پوشیده نیست. خوشبختانه هم اکنون در ساختار بازار مالی کشور، ابزارها و نهادهای نوینی برای تامین مالی طراحی شدهاند که میتوان از آنها برای تامین مالی استفاده نمود. داریک نوین با شناخت نسبتاً خوبی که از بازار مالی کشور دارد و همچنین در اختیار داشتن شبکه ارتباطی موثر در این بازار، خدمات زیر را ارایه خواهد داد:
adult sex toys
mens adidas ultraboost
Real Hair Wigs
cheap jerseys for sale
custom soccer jersey
nike air jordan 1 low
sex toys online
customized jerseys
cheap human hair wigs
cheap sex toys
custom uniforms
custom basketball jerseys
cheap sex toys
best sex toys
custom basketball jersey
- طراحی طرحهای جامع تامین مالی
- طراحی ابزارها و روشهای نوین تامین مالی
- ارایه خدمات عملیاتی و مبتنی بر موفقیت تامین مالی پروژه
ابلاغ چشم انداز 20 ساله كشور براي رسيدن به قدرت اول اقتصادي در منطقه, ابلاغ سياستهاي كلي اصل 44 قانون اساسي و اجرای اصلاحات اقتصادی در کشور از جمله قانون هدفمندی یارانهها همگي سياستهايي است كه از مهمترين ملزومات آن حمايت از سرمايه و سرمايهگذاري و توسعه بسترهاي نظام مالي است.
شرکت داریک به عنوان بازوی اجرایی گروه مديريت مالي و سرمايهگذاري و در راستاي رسالت مهم مركز مطالعات تكنولوژي دانشگاه صنعتي شريف مبني بر تكميل چرخه مديريت دانش و با رويکردي فعالانه، با استفاده از تجربيات گذشته و به منظور گام برداشتن در جهت خلق و توسعه دانش مالي و سرمايهگذاري و بهرهگيري از تجارب مديران و کارشناسان داخلي و خارجي و با هدف توسعه دانشبنيان حوزه مالي در کشور و پاسخگويي به نيازهاي ارگانها، سازمانها و شرکتهاي صنعتي و غير صنعتي در رابطه با خدمات پژوهشي مالي و سرمايهگذاري، خدمات پژوهشي خود را به صورت منسجم و کارآمد سازماندهي نموده است.
زمينههاي كليدي پژوهشهاي مالي و سرمايهگذاري اين شرکت بر پايه تجربيات گذشته و با تکيه بر دانش اساتيد، مشاوران، کارشناسان و موسسات مالي و اقتصادي داخلي و خارجي در حول محورهاي ذيل ساماندهي گرديده است:
- پژوهشهاي مرتبط با نظام مالي اسلامي
- پژوهشهای مرتبط با ابزارها و نهادهای تامین مالی
- پژوهشهاي مرتبط با خصوصيسازي، قيمتگذاري، عرضه عمومي اوليه و ادغام و تملک شرکتها و…
- ارزيابي مالي طرحهاي سرمايهگذاري
- پژوهشهاي مرتبط با بازار سهام و اوراق بهادار
- پژوهشهاي مرتبط با قوانين و حقوق مالي
در ذیل عناوین تحقیقات مالی به همراه معرفی اجمالی از پژوهش صورت گرفته به تفکیک آورده شده است.
عناوین تحقیقات مالی انجام شده
ردیف |
عنوان قرارداد هر پروژه مرتبط با موضوع |
نام کارفرما |
سال اجرا |
---|---|---|---|
1 |
انجام مطالعات راهبردی جهت شناسایی زمینهها و فرصتها و محدودیتها (آسیبشناسی) سرمایهگذاری کرج |
شهرداری کرج |
1387 |
2 |
طراحی الگوی عملیاتی اصلاح منابع درآمدی و پایداریسازی درآمدهای شهرداری کرج |
شهرداری کرج |
1387 |
3 |
آسیبشناسی فعالیتهای صندوق ضمانت صادرت ایران و تحلیل جایگاه آن در ساختار اقتصاد |
صندوق ضمانت صادرات ایران |
1387 |
4 |
شناسایی مدلی برای خصوصیسازی در شهرداری تهران |
سازمان خصوصیسازی |
1387 |
5 |
ساختار بخشی مالی به یک پروژه نمونه سرمایهگذاری در منطقه چهار شهرداری تهران |
شهرداری منطقه 4 |
1387 |
6 |
آسیب شناسی سرمایهگذاری و مشارکت در پروژههای شهری شهرداری منطقه 4 تهران |
شهرداری منطقه 4 |
1388 |
7 |
طراحی الگوی خدمات فاینانس پروژههای شهری با رویکرد بورسی, بیمهای و بانکی) (شهرداری تهران) |
شهرداری تهران |
1388 |
8 |
امکان سنجی فنی، مالی و اقتصادی احیای بافت فرسوده شمیران نو(شرکت نوسازان منطقه 4) |
شرکت نوسازان شهرداری منطقه 4 |
1389 |
9 |
امکان سنجی فنی، مالی و اقتصادی احیای بافت فرسوده شیان (شرکت نوسازان منطقه4) |
شرکت نوسازان منطقه 4 |
1389 |
10 |
تدوین بستههای سرمایهگذاری صنعت گردشگری کشور در چهار استان |
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور |
1389 |
11 |
شناخت تکنولوژی اعتبار اسنادی ایران و جهان (هولدینگ مادر تخصصی مالی و سرمایهگذاری سینا) |
هولدینگ مادرتخصصی مالی و سرمایهگذاری سینا |
1389 |
12 |
ارائه راهکارهای تامین، مدیریت و توزیع منابع مالی بخش پژوهش در کشور |
وزارت صنایع و معادن |
1389 |
13 |
تدوین برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری تهران (1392-1390) |
شهرداری تهران |
1390 |
14 |
ارزیابی و داوری چهارمین جشنواره شریف |
مرکز کارآفرینی شریف |
1390 |
15 |
مجتمع تفریحی – فرهنگی ارگ کسری |
شهرداری منطقه یک تهران |
1390 |
16 |
ارشگذاری دارایی |
شرکت توسعه عمران رهاد |
1391
|
17 |
بررسی تاثیر تغییرات نرخ ارز و افزایش سطح عمومی قیمتها برآورد درآمدها و هزینهای کلانشهر تهران |
شهرداری تهران |
1391 |
18 |
طراحی الگوی خصوصیسازی خدمات شهری در شهرداری رشت |
شهرداری رشت |
1391 |
19 |
طراحی الگوی عملیاتی اصلاح نظام درآمدی شهرداری رشت با رویکرد پایدارسازی درآمدها |
شهرداری رشت |
1391 |
20 |
تهیه برنامه عملیاتی پنج ساله شهرداری رشت (1392-1396) |
شهرداری رشت |
1391 |
21 |
ارائه خدمات پشتیبانی علمی و اجرایی تدوین برنامه عملیاتی پنج ساله شهرداری تهران |
شهرداری تهران |
1391 |
22 |
مطالعات مربوط به سرمایهگذاری و تامین منابع مالی مجتمع خدمات ایستگاهی قطار برقی شهرهای جدید گلبهار |
شرکت عمران شهر جدید گلبهار |
1392 |
23 |
تهیه طرح امکانسنجی مجتمع بازار تجارت جهانی (مجموعه شهر آفتاب) |
سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری تهران |
1393 |
24 |
تهیه طرح توجیهی مجتمع تجاری و اداری موید |
شهرداری منطقه 17 |
1393 |
25 |
تهیه طرح و ارائه مشاوره فنی و مالی به شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران در زمینه تهیه طرحهای سرمایهگذاری اطراف دریاچه چیتگر تهران |
شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران |
|
26 |
تهیه و تدوین بستههای سرمایهگذاری شهر جدید پرند |
|
|
27 |
مطالعات مربوط به سرمایهگذاری و تامین منابع مالی مجتمع خدمات ایستگاهی قطار برقی شهرهای جدید پردیس |
شرکت عمران شهر جدید پردیس |
|
28 |
تهیه بانک اطلاعات منطقه 22 شهرداری تهران |
شهرداری منطقه 22 |
|
29 |
طراحی ساختارها و فرآیندهای صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر شریف |
صندوق پژوهش و فناوری شریف |
|
30 |
تهیه طرح توجیهی مجتمع فرهنگی، ورزشی و تجاری رسالت منطقه 4 شهرداری تهران |
|
|
31 |
تهیه طرح توجیهی مجتمع تجاری وردآورد و ساماندهی مسیل وردآورد منطقه 22 شهرداری تهران |
شهرداری منطقه 22 تهران |
|
شرحی بر تحقیقات انجام شده
- انجام مطالعات راهبردی جهت شناسایی زمینه ها و فرصت ها و محدودیت ها (آسیب شناسی) سرمایه گذاری کرج
يكي از مهمترين عواملي كه باعث ميشود شهرداران بتوانند بهراحتي شهرها را اداره كنند و به مردم ارائه خدمات كنند، ايجاد درآمدهاي متنوع و صرفهجويي در هزينههاي بيمورد است. روند بهشدت فزاينده هزينههاي شهرداريها به دليل انتظارات بسيار بالاي مردم، كه خود ناشي از روند رفاه طلبي جهاني است، شهرداريها را به چالش بسيار جدي طلبيده است. مشکلات به وجود آمده براي نظام شهري باعث شده است که سازمانهاي کمککننده بينالمللي و دولتهاي کشورهاي در حال توسعه امکانات بالقوه بخش خصوصي، مردمي و ساير نهادها را در داشتن نقش فعالتر در عرضه خدمات عمومي مانند بهداشت، آموزش و پرورش و حمل و نقل و نيز زيرساختهاي کالبدي از جمله راهها، بزرگراهها، برق و تلفن، ارتباطات راه دور، آب، شبکه فاضلاب و تأسيسات دفع مواد زائد، مورد ارزيابي قرار دهند. اين پژوهش تلاش بر آن بود كه با شناساسي فرصتهاي سرمايهگذاري در شهر کرج در قالب مطالعات علمي و كارشناسي از طريق معرفي زمينهها و فرصتهاي سرمايهگذاري در ارتقاء نقش شهرداري کمک نمايد.
- انجام پروژه طراحی الگوی عملیاتی اصلاح منابع درآمدی و پایداری سازی درآمدهای شهرداری کرج
در این پروژه تلاش شد که وضعیت درآمدی شهرداری کرج طی دوره پنج ساله مورد بررسی قرار گرفته و با کلان شهرهای همتراز در دنیا و ایران مقایسه شود. سپس با توجه به تحلیل مطالعات انجام شده و نتایج بدست آمده استراتژیها و دستورالعملهای لازم برای بهبود ساختار درآمدی شهرداری کرج و پایدارسازی منابع درآمدی در اختیار شهرداری قرار گرفت.
- انجام طرح ” آسیب شناسی فعالیتهای صندوق ضمانت صادرت ایران و تحلیل جایگاه آن در ساختار اقتصاد ملی”
در اين طرح هزينهها و فوايد صندوق ضمانت صادرات ايران به عنوان يکي از ارکان اصلي حمايت از صادرات در ايران مورد بررسي قرار گرفت. براي اين منظور به نتايج حاصل از عملکرد صندوق از زمان شروع به کار دوباره آن در سال 1372 توجه شد.
براي تبيين کارکردهاي اصلي و نتايج مورد انتظار از کارکرد صندوق لازم بود از نمونههاي موفق خارجي استفاده کرده تا ضمن معرفي الگوهاي مناسب براي عملکرد صندوق سنجهاي نيز براي ارزيابي عملکرد گذشتهي صندوق در مقايسه با ساير کشورها در دسترس باشد.
همچنين در پايان به بررسي اثرات صندوق بر اقتصاد کشور از طريق بررسي اثرات مثبت و منفي صندوق ضمانت صادرات بر ميزان صادرات غير نفتي پرداخته شد. بديهي است در اين زمينه به نقش صندوق در زمينه افزايش ميزان صادرات غيرنفتي و ميزان اثرگذاري اين نقش پرداختیم. همچنين مشکلات احتمالي ايجاد شده از طرف صندوق براي صادرکنندگان مانند طولاني کردن پروسهي زماني لازم براي صادرات، افزايش هزينههاي صادرات کالا و … مورد توجه قرار گرفت و تا جاي ممکن راهکارهاي بهينه براي رفع اين موانع و مشکلات و کارکرد بهتر صندوق در خدمت اقتصاد کشور ارائه گردید.
- انجام طرح ” شناسایی مدلی برای خصوصی سازی در شهرداری تهران”
شهرداریها اگرچه طبق قانون جزو نهادهای عمومی غیردولتی طبقهبندی میشوند و مشمول مقررات عام اصل 44 نمیباشند ولی دلایل اقتصادی متقنی وجود دارند که ضرورت واگذاری فعالیتهای شهرداریها به بخش خصوصی را مورد تأکید قرار میدهد. این دلایل، از یک سو ریشه در شرایط عمومی ترجیح بخش خصوصی دارند و از سوی دیگر ناشی از مقتضیات خاص حوزه فعالیت مدیریت شهری میباشند. علاوه بر این استدلالهای اقتصادی، محیط حقوقی فراهم شده در سالهای اخیر از سوی نهاد مدیریت شهری-شورای شهر و شهرداری- به شدت از خصوصیسازی حمایت میکنند و برخی اقدامات اجرایی مربوط به این فرایند نیز پیش بینی شدهاست.
این طرح تحقیقاتی به حوزههای گوناگون مربوط به خصوصیسازی در شهرداری تهران میپردازد و سعی دارد با بررسی وضعیت فعلی ساختارها و فرایندهای خصوصیسازی در شهرداری تهران و آسیبشناسی مقدماتی آنها، برنامه عملیاتی مناسبی را به شهرداری تهران ارائه نماید. این طرح به عنوان یک نقشه کلان و اولیه است که شهرداری خواهد توانست برنامه خود را بر روی آن سوار نماید. در همین راستا و به منظور تبیین بیشتر خصوصیسازی در شهرداری تهران، گزارش در چهاربخش اصلی تهیه و تدوین شده است:
بخش اول: ادبیات خصوصیسازی در دولتهای مرکزی و محلی
بخش دوم: ساختارها و فرایندهای خصوصیسازی در دولت مرکزی ایران
بخش سوم: ساختارها و فرایندهای خصوصی در شهرداری تهران
بخش چهارم: چارچوب پیشنهادی خصوصیسازی در شهرداری تهران
- انجام پروژه ” ساختار بخشی مالی به یک پروژه نمونه سرمایه گذاری در منطقه چهار شهرداری تهران”
بررسی شرایط, موانع و در نهایت ساختاربخشی مناسب به یک پروژه یکی از مهمترین عوامل به منظور ایجاد جذابیت در راستای تامین منابع مالی پروژه از طریق مشارکت بخش خصوصی میباشد که در این پروژه ساختار بخشی مناسب برای یک نمونه پروژه انجام شده است.
- انجام پروژه ” آسیب شناسی سرمایه گذاری و مشارکت در پروژههای شهری شهرداری منطقه 4 تهران”
در این طرح به بررسی و آسیبشناسی ساختارهای موجود در شهرداری منطقه 4 تهران به منظور سرمایهگذاری و مشارکت پرداخته شده است. در این راستا ساختار موجود شهرداری منطقه 4 تهران، فرآیندهای سرمایهگذاری، معاونتها و بخشهای مختلف درگیر در فرآیند سرمایهگذاری و … مورد بررسی قرار گرفته است و در نهایت پیشنهاداتی به منظور اصلاح این ساختار ارائه شده است.
- طراحی الگوی خدمات فاینانس پروژه های شهری با رویکرد بورسی, بیمه ای و بانکی (شهرداری تهران)
پروژه مطالعاتي “طراحي الگوي عملياتي خدمات فاينانس پروژههاي شهري با استفاده از رويکرد تلفيقي خدمات بانکي، بيمه اي و بورسي” با شناسایی الگوها و ابزارهای تامین مالی مناسب جهت استفاده در حوزه پروژههای شهری، و با در نظر گرفتن شرایط قانونی، حقوقی و فقهی ایران و همچنین نیازمندیهای شهرداری تهران، اقدام به پیشنهاد ابزارها و الگوهای تامین مالی مناسب برای این پروژههای نموده و تا حد امکان الزامات پیادهسازی هر مورد را نیز بررسی و ارائه نموده است. همچنین جهت سادگی استفاده از این ابزارها و الگوها در پروژههای شهری شهرداری تهران، سعی شده است تا حد امکان، ساختاری جهت انجام محاسبات اولیه هر مورد ارائه گردد.
- انجام پروژه ” امکان سنجی فنی، مالی و اقتصادی احیای بافت فرسوده شمیران نو(شرکت نوسازان منطقه 4)
در این به تهیه امکانسنجی برای بافت فرسوده 100 هکتاری محدوده شمیراننو پرداخته شده است. در این طرح توجیهی به بررسی ابعاد فنی، فرهنگی و اجتماعی و مالی و اقتصادی بازسازی و نوسازی این محدوده پرداخته شده است.
- انجام پروژه ” امکان سنجی فنی، مالی و اقتصادی احیای بافت فرسوده شیان( شرکت نوسازان منطقه 4)
در این طرح نیز به مانند طرح امکانسنجی احیای بافت فرسوده محدوده شمیراننو عمل شده است و تمامی مراحل یک طرح امکانسنجی در زمینه احیای یک بافت فرسوده در محدوده 2 هکتاری شیان بررسی شده است.
- انجام پروژه ” تدوین بسته های سرمایهگذاری صنعت گردشگری کشور در چهار استان” (سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور)
در راستای رسالت خطير معاونت سرمایهگذاری و طرحهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مبنی بر معرفي فرهنگ و تمدن غني و ظرفيتهاي فرهنگي، تاريخي، طبيعي و گردشگری كشور و بهرهگيري از مزيتها و ظرفيتهاي آن در جهت ارتقاي جايگاه تمدن ايران در جهان و نيز رساندن كشور به جايگاه واقعي آن بهعنوان يكي از قطبهاي بزرگ گردشگري جهان، پروژهای با عنوان «تهيه بستههاي فرصت سرمايهگذاري در بخش گردشگري کشور» تعریف شد. در این پروژه، تیم شرکت به عنوان یکی از شرکتهای مشاور این معاونت، وظیفه تهیه 62 بسته فرصت سرمایهگذاری را در پنج استان فارس، اصفهان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و قم تقبل کرده و در هر بسته، فرصت سرمایهگذاری را به شیوهای جذاب و علمی ارایه کرده است تا از این طریق بتواند گامی در راستای جذب سرمایهگذاران به این صنعت و رشد و شکوفایی گردشگری کشور برداشته باشد.
- انجام پروژه شناخت تکنولوژی اعتبار اسنادی ایران وجهان” (هولدینگ مادر تخصصی مالی وسرمایهگذاری سینا)
اعتبار اسنادی به عنوان یکی از متداولترین روشهای پرداخت در تجارت بینالملل، امروزه از جایگاه خاصی در معاملات تجاری بین کشورها برخوردار است. در این پروژه در راستای بررسی ماهیت و فرآیند گشایش اعتبار اسنادی و همچنین ابعاد گوناگون این روش، ابتدا به بررسی روشهای متداول پرداخت در تجارت بینالملل پرداختهایم و سپس با تمرکز بر اعتبار اسنادی، مسائل مهم آن از جمله قوانین و مقررات حاکم، عوامل دخیل در اعتبار اسنادی، انواع اعتبار اسنادی، اسناد مختلف در اعتبار اسنادی را مورد بررسی قرار گرفت. پس از بررسی جامع ابعاد گوناگون اعتبار اسنادی، فرآیند گشایش اعتبار اسنادی در ایران و جهان را تشریح کرده و موردکاویهای متعددی را برای توضیح جزئیات این فرآیند ارایه نمودهایم. در آخر نیز با توجه به شرایط کنونی کشور ایران، راهکارهای گشایش اعتبار اسنادی در شرایط تحریم را مورد بررسی قرار می گیرد.
- تدوین برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری تهران (1392-1390)
اتصال منطقی برنامههای شهری در مقیاسهای مختلف ضامن موفقیت برنامههای توسعه شهری محسوب میشود. برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری تهران با ابلاغیه شهردار محترم شهر تهران از خرداد ماه سال 1390 آغاز گردید. در این پروژه انجام امور پشتیبانی تدوین برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری تهران شامل ارائه خدمات مطالعاتی، آموزشی، ترویجی و مشاورهای که شاملانجام امور آموزشی و ترویجی، امور دبیرخانهای، امور کارشناسی، امور مشاوره علمی، وتدوین گزارشهای مطالعاتی بود صورت پذیرفت.
در این راستا کارگروههای ششگانه برنامه عملیاتی شامل کارگروه شهرسازی و معماری، ایمنی و مدیریت بحران، خدمات مدیریت و فاوا، اجتماعی و فرهنگی، خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک تشکیل، و جلسات و کارگاههای آموزشی متعدی جهت آموزش مدیران و کارشناسان کارگروههای شش گانه با فرایند انجام طرح برگزار شد.
- انجام طرح ارزش گذاری دارایی
ارزشگذاری دارایی یکی از موضوعات مهم و پرکاربرد در امور سرمایهگذاری است. مدلهای ارزشگذاری داراییها بر اساس نوع دارایی و نحوهی کسب منافع آتی در برابر هزینههای آن، به ارزیابی ذاتی یک دارایی میپردازد. به دیگر سخن انتخاب مدل ارزشگذاری دارایی بر اساس ویژگیهای طرح انجام میشود. در ارزیابی برخی از داراییها میتوان از چندین مدل ارزشگذاری استفاده نمود و پس از پردازش اطلاعات در هر یک از مدلها، سناریو نویسی بر اساس مدلهای مختلف انجام میشود و سپس با در نظر گرفتن توزیع فراوانی احتمالات ارزش ذاتی دارایی به دست میآید.
شرکت داریک نوین سرزمین پارس، در حوزه ارزشگذاری دارایی در چندین طرح به عنوان مشاور به ارزشگذاری داراییها پرداختهاست که آخرین ارزشگذاری دارایی مربوط به شرکت مترا میباشد.
- بررسی تاثیر تغییرات نرخ ارز و افزایش سطح عمومی قیمتها برآورد درآمدها و هزینه های کلانشهر تهران
بي ثباتي در نرخ ارز طي دو سال اخير يكي از مهمترين مشكلات اقتصادي كشور بوده است. اين بي ثباتي از نيمه دوم ساال 1390 در بازار نمود پيدا كرد و در اواخر نيمه اول سال 1391 با افزايش نرخ ارز(دلار) به حدود 40000 ريال به اوج خود رسيد. بروز اين شرايط كه به نظر ميرسد همچنان هم مهمترين چالش اقتصادي كشور باشد توليدكنندگان، بنگاههاي اقتصادي و نهادهاي عمومي را ملزم مينمايد كه نسبت به تغييرات اين شاخص واقف و آن را در برنامهريزيها و تصميمات خود لحاظ نمايند. نهاد شهرداري تهران نيز به عنوان ارايه دهنده كالاهاي عمومي از اين امر مستنثني نبوده و تغييرات اين شاخص براي آن داراي اهميت است. اگرچه اين نهاد همانند بنگاههاي اقتصادي سود اقتصادي را دنبال نميكند و نهاديي غيرانتفاعي است اما تغييرات نرخ ارز و افزايش آن بدون شك هزينههاي آنرا تحت تاثیر قرار میدهد. از اين رو مديريت شهري كه همواره اداره مطلوب شهر تهران را طي سالهاي اخير سرلوحه كار خود قرار داده است براي اينكه ماموريتهاي قانوني خود را به نحو شايسته به سرانجام برساند ضرورت دارد به منظور كاهش تبعات ناشي از افزايش نرخ ارز، كانالهاي اثرگذار را شناسايي و اثرپذيري هزينه هاي شهرداري را از اين شاخص مشخص نمايد. اين مطالعه سعي دارد ميزان اثرگذاري تغييرات نرخ ارز را بر هزينه هاي شهرداری تهران تعيين و در نهايت توصيههاي سياستي ارايه نمايد.
- خدمات مشاوره پژوهشی طراحی الگوی خصوصی سازی خدمات شهری در شهرداری رشت
خصوصیسازی وسیلهای برای افزایش کارایی (مالی و اجتماعی) عملیات یک موسسه اقتصادی است. در مفهوم گسترده خصوصیسازی، واگذاری داراییها و شرکتهای دولتی و عمومی به بخش خصوصی است به طور خاص خصوصیسازی خدمات شهری در سالهای اخیر در زمره پدیدههای جهانی است. با توجه به این مهم که شهرداریها منابع مالی مشخص و محدود و تعریف شدهای دارند برای افزایش خدمات بهتر به شهروندان و کاهش مالیاتها روشهای جایگزین برای ارائه خدمات به شهرومندان وجود دارد. به عبارت دیگر میتوان گفت خصوصیسازی انتخاب مناسب و معتبری برای ارائه خدمات شهری به منظور کاهش هزینهها مورد توجه قرار گرفته است. پروژه خصوصیسازی خدمات شهری شهرداری رشت در شش فصل به انجام مطالعات و ارائه استراتژیهای خصوصیسازی خدمات شهری با ارائه مدلی برای خصوصیسازی و برون سپاری خدمات شهری در شهرداری رشت شکل گرفت.
- طراحی الگوی عملیاتی اصلاح نظام درآمدی شهرداری رشت با رویکرد پایدارسازی درآمدها
یکی از جنبههایی که همواره در دهههای اخیر و به دنبال تحولات اداری و اقتصادی ایران دغدغه شهرداری ها بوده، اصلاح نظام درآمدی شهرداری برای وابستگی هرچه کمتر به وجوه انتقالی از دولت است. اصلاح نظام درآمد و هزینه و تکیه بر درآمدهای پایدار شهری از اولویتهای برنامههای مدیریت شهری است. تلاش برای تحقق درآمدهای پایدار شهری با تاکید بر وصول و تنظیم روابط مالی دولت و شهرداری، از دیگر اهداف اصلاح نظام درآمد در مجموعه مدیریت شهری محسوب میگردد.
در این پروژه سعی برآن است وضعیت درآمدی شهرداری با استفاده از ظرفیتهای درآمدی موجود در شهرداری رشت (استفاده از کدهای درآمدی پایدار غیرفعال و اخذ بهای خدمات و مالیاتهای محلی) طی دوره پنج ساله مو犀利士
رد بررسی، و با کلان شهرهای همتراز مورد مقایسه قرار گیرد. سپس با توجه به مطالعات انجام شده و نتایج بدست آمده استراتژیها و دستوالعملهای لازم برای بهبود ساختار درآمدی شهرداری رشت و پایدار سازی منابع درآمدی در اختیار شهرداری قرار گیرد.
- تهیه برنامه عملیاتی پنجساله شهرداری رشت (1396-1392)
همواره این انتقاد به طرحهای توسعه شهری با رویکرد جامع وارد شده است که از تحققپذیری پایینی برخوردارند. نبود برنامهای برای اجرا و همچنین اجرای سایر برنامهها و وظایف شهرداری که به نوعی بیان کننده هدر رفتن منابع محدود و ارزشمند محلی باشد از جمله چالشهای شهرداری در جهت انجام طرحها است. برنامه عملیاتی شهرداری رشت در راستای ارتقای نظام بودجهریزی در جهت بودجهریزی بر مبنای عملکرد هریک از ادارات و سازمانهای تابع شهرداری شکل گرفت. تهیه برنامه عملیاتی به مجموعه شهرداری کمک خواهد نمود که میزان همخوانی پروژههای تعریف شده برای سالهای (1396- 1392) را با سیاستهای منتج از اسناد فرادست( طرح جامع و طرح تفضیلی) بررسی نموده، و برای جبران کمبودها در سالهای برنامه تمهیدات لازم اندیشه، و با اختصاص دادن اعتبارات مالی به صورت هدفمند به پروژهها و فعالیتهای هزینهای که به منظور برقراری عدالت شهری بیشتر صورت میگیرد، اقدامات لازم را به عمل آورد.
در این راستا شهرداری رشت گام مهمی در جهت تدوین پروژه برنامه عملیاتی پنج ساله بر اساس نقشه جامع شهر یا احتیاجات ضروری شهر و با رعایت اولویت آنها در حدود منابع مالی مقرر برداشت. همچنین این طرح میتواند به شفافسازی اقدامات و هزینههای شهرداری و سنجش عملکرد شهرداری منجر گردد.
- تهیه و تدوین برنامه عملیاتی پنج ساله شهرداری تهران( 1397-1393)
با توجه به نزدیک شدن به پایان دوره زمانی برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری تهران (1392-1390) و ابلاغ طرح تفصیلی یکپارچه جدید شهر تهران، تهیه برنامه پنجساله جدید شهرداری تهران برای افق زمانی 1397- 1393 ضرورت یافت. این برنامه با رویکردی تلفیقی از ویژگیهای «برنامه پنجساله شهرداری» و «برنامه عملیاتی» در 6 حوزه ماموریتی (متشکل از 7 کارگروه و22 منطقه) توسط اداره کل بودجه شهرداری تهران با پشتیبانی و مشاوره مرکز مطالعات دانشگاه صنعتی شریف تهیه و «برنامه عملیاتی پنجساله شهرداری تهران» نامگذاری شد. این برنامه که مبتنی بر تجارب تدوین برنامه اول پنجساله شهرداری تهران و برنامه عملیاتی سه ساله(90- 92) شهرداری تهران تدوین گردیده، با تکیه بر اصولی چون «جامعیت»، «واقعگرایی»، «نظم»، «هدفمندی»، «انسجام درونی»، «برآورد منابع مالی»، «الزامات ساختاری»، «انعطاف پذیری» و … توانست نقشه راه حرکت شهرداری تهران در مسیر خدمت گذاری به شهروندان تهرانی و تحقق «عدالت و پیشرفت» را فراهم نماید.
- مطالعات مربوط به سرمایهگذاری و تامین منابع مالی مجتمع خدمات ایستگاهی قطار برقی شهرهای جدید گلبهار (شرکت عمران شهر جدید گلبهار)
تامین مالی خطوط مترو بین شهرهای جدید و شهر مادر یکی از نیازها و همچنین دغدغههای اساسی دولتمردان با توجه به کمبود منابع دولتی به منظور اجرای چنین طرحهایی میباشد. به بررسی شرایط موجود و همچنین ارائه راهکارهای مورد نظر به منظور تامین مالی خط مترو در قالبهای گوناگون شامل بدهی, مشارکت با بخش خصوصی و … در قالب تهیه طرحهای کسب و کار پرداخته میشود.
- تهیه طرح امکانسنجی مجتمع بازار تجارت جهانی (مجموعه شهر آفتاب) سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری تهران
مجموعهها شهری, علیالخصوص مجموعههای بزرگ نیازمند طرحهای مناسب معماری و شهرسازی و همچنین مالی و اقتصادی به منظور جذب سرمایههای مورد نیاز دارند. این مجموعه نیز با توجه به وسعت عملکردی (درسطح خاورمیانه) و همچنین حجم مالی بالای مورد نیاز به منظور تهیه طرح به شرکت داریک ارجاع گردیده و در حال حاضر در حال انجام میباشد.
- تهیه طرح توجیهی مجتمع تجاری و اداری موید منطقه 17 شهرداری تهران
تهیه طرح توجیهی به منظور بررسی ابعاد و پیشبینی جریانات مالی و اقتصادی پروژه
- تهیه طرح و ارائه مشاوره فنی و مالی به شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران در زمینه تهیه طرحهای سرمایهگذاری اطراف دریاچه چیتگر تهران
دریاچه چیتگر تهران به عنوان قطب گردشگری پایتخت و با عملکرد ملی فضای بسیار مناسبی را به منظور تامین سرانههای خدماتی، تفریحی و گردشگری به وجود آورده و در همین راستا نیاز به تامین مالی و جذب سرمایهگذار نیز در این محدوده وجود دارد. در همین راستا تهیه طرحها و ارائه مشاورههای تخصصی در این زمینه به این تیم واگذار شده است.
- تهیه و تدوین بستههای سرمایهگذاری شهر جدید پرند
در این طرح با توجه به نیاز شهرهای جدید کشور به منظور جذب سرمایههای مورد نیاز در راستای توسعه شهر و تامین امکانات, زیرساختها و سرانههای مورد نیاز شهروندان، علاوه بر شناسایی نیازمندیها, پتانسیلها و همچنین بازار طرحهای مختلف در شهر بررسی گردیده و در نهایت برای طرحهای منتخب طرح توجیهی فنی, اقتصادی و مالی تهیه شده و تبدیل به بستههای سرمایهگذاری میگردد.
- مطالعات مربوط به سرمایهگذاری و تامین منابع مالی مجتمع خدمات ایستگاهی قطار برقی شهرهای جدید پردیس (شرکت عمران شهر جدید پردیس)
تامین مالی خطوط مترو بین شهرهای جدید و شهر مادر یکی از نیازها و همچنین دغدغههای اساسی دولتمردان با توجه به کمبود منابع دولتی به منظور اجرای چنین طرحهایی میباشد. به بررسی شرایط موجود و همچنین ارائه راهکارهای مورد نظر به منظور تامین مالی خط مترو در قالبهای گوناگون شامل بدهی, مشارکت با بخش خصوصی و … در قالب تهیه طرحهای کسب و کار پرداخته میشود.
- تهیه بانک اطلاعات منطقه 22 شهرداری تهران
در این پروژه سعی میشود با استفاده از بانکهای اطلاعاتی موجود, برداشتها و بازدیدهای میدانی و … آمار مورد نیاز به منظور استفاده در راستای تولید اطلاعات و برنامهریزی در سطح شهرداری صورت پذیرد. و در نهایت تمامی آمار و اطلاعات در قالب نرمافزاری با قابلیت اتصال به سایر نرمافزارهای کاربری ارائه گردد. قرارداد این پروژه در حال امضا میباشد.
- انجام پروژه ” طراحی ساختارها و فرآیندهای صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر توسعه صادرات و فناوری شریف”
شكلگيري و رشد شركتهاي كوچك و متوسط اندازه (SMEs) به عنوان يكي از مهمترين عوامل رشد اقتصادي شناخته ميشود. دستيابي به سرمايه اغلب به عنوان شرطی حياتي براي توانمند كردن SMEsها و شركتهاي نوپاي در حال رشد برای دستیابی به فرصتهاي رشد تلقي ميشود. شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر غالباً در شرکتهای نوپا که توان بالقوهای در نوآوری و رشد دارند، سرمایهگذاری میکنند. این شرکتها در توسعه بخشهایی نظیر کامپیوتر، بیوتکنولوژی و صنایع مخابرات نقش موثری ایفا نمودهاند. سرمایهگذاری خطرپذیر از زير مجموعههاي سرمایهگذاری ریسکی بوده كه در آن سرمایهگذار با پذیرفتن ریسک مشارکت در شرکت، در سود یا زیان احتمالی آتی آن شریک میشود. این پژوهش با هدف تبیین جايگاه سرمايهگذاري خطرپذير در حوزه مالي، به بررسی فرايند تصميمگيري در سرمايهگذاري خطرپذير و ساختار مناسب آن ميپردازد. در ادامه با تشریح مراحل سرمایهگذاری شرکت سرمایهگذاری خطرپذیر در یک طرح، به معرفی ریسکهای هر مرحله پرداخته و نحوه کنترل و کاهش این ریسک را مورد بررسی قرار میدهد. این مراحل شامل مرحله قبل از عقد قرارداد که خود در برگیرنده شناسایی، غربالگري، بررسي موشكافانه(وارسی) است، مرحله ارزشگذاری و انعقاد قرارداد، مرحله بعد از عقد قرارداد و مرحله خروج میشود.
- تهیه طرح توجیهی مجتمع فرهنگی, ورزشی و تجاری رسالت منطقه 4 شهرداری تهران
تهیه طرح توجیهی به منظور بررسی ابعاد و پیشبینی جریانات مالی و اقتصادی پروژه
- تهیه طرح توجیهی مجتمع تجاری وردآورد و ساماندهی مسیل وردآورد منطقه 22 شهرداری تهران
تهیه طرح توجیهی به منظور بررسی ابعاد و پیشبینی جریانات مالی و اقتصادی پروژه
- مشاور مالی پروژه BOT خط لوله گاز ششم سراسری شرکت مهندسی و توسعه گاز
تهیه مدل مالی مربوط به اقساط سرمایهگذار و مشاور مالی به سرمایهپذیر قرارداد BOT که انتقال خط لوله گاز ایران به عراق را به عهده دارد.